Головна | Реєстрація | Вхід | RSSЧетвер, 25.04.2024, 11:27

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Готуймося до школи

Вашому малюкові виповнилося п’ять років.  Приблизно через рік він  вирушить до першого класу. Для того щоб початок шкільного життя став для нього справжнім святом, потрібно трішки підготуватися. Але ми з вами не будемо мучити дітей нудними заняттями й вправами, не будемо змушувати їх писати літери й розв’язувати приклади.
     Майбутні первачки найбільше полюбляють гратися, тому всі заняття мають проводитися в ігровій формі. Скільки часу, на вашу думку, маленька дитина може займатися якоюсь однією справою? Виявляється, зовсім не довго – 7 – 10 хвилин. Тому обов’язково потрібно переривати заняття маленькими фізкультхвилинками та стежити за тим, щоб інтерес малюка не зник.
     Що повинна знати й уміти дитина під час вступу до школи? Як правило, у сучасних школах вимагають, щоб дитина вміла читати, лічити хоча б до десяти, писати друкованими літерами, знала напам’ять декілька віршів, уміла узагальнювати поняття, орієнтуватися в часі… Загалом, як бачите, наш майбутній першокласник повинен багато чого вміти. Хоча, якщо дитина всього цього навчиться до школи, то що ж вона робитиме в школі? Тому не перестарайтеся, шановні мами й тата, у своєму прагненні підготувати дитину до першого класу.
     Давайте відразу довомимося, дорогі дорослі, що готуватися до школи ми будемо не просто так, а за правилами:
  • Ніколи не змушуйте дитину займатися. Будь – які примусові заняття не є корисними. Головне зробити так. щоб малюк сам приніс вам книгу й попросив почитати, а потім почав розфарбовувати, розв’язувати задачі й головоломки.
  • Не називайте це «підготовкою до школи». Адже в цьому віці найголовніше для дітей – гра. Нехай заняття будуть грою.
  • Хваліть дитину, тому що для неї надзвичайно важливо чути ваше схвалення й відчувати підтримку.
  • Не критикуйте дитину, якщо в неї не відразу все виходить. 
  • Не робіть завдання замість дитини і не поспішайте їй підказувати, дайте можливість подумати й знайти розв’язання самостійно.                                                                                                                                           

     Звісно, старанні мами й тата, коли ви почнете займатися з малюком, у вас обов’язково виникне чимало запитань, наприклад таких.

     Що повинен уміти майбутній першокласник? 
     Оскільки зараз діти йдуть до школи у шість років, то можна подумати, що їм зовсім не обов’язково вміти читати, писати й лічити. Але насправді виходить зовсім інакше. От яку думку із цього приводу мають учителі початкових класів зі стажем:
     «Багато малят приходять до школи дуже «добре підготовленими», тобто батьки навчають дітей усього, чого тільки можна. Голови першокласників переповнені потрібною й непотрібною інформацією. Дітей навчають писати в прописах, домагаються від них швидкого читання. Нічого корисного в такому підході немає, але… Ніхто з батьків не погодиться привести дитину в клас, де всі діти читають, лічать і пишуть,  а їхня дитина – не вміє. Тому варто віддати перевагу розумній підготовці, коли й дитині цікаво, і зайвого нічого немає».
     Отже, дитина обов’язково повинна вміти:
• відтворювати зразок;
• працювати за запропонованим правилом;
• орієнтуватися в просторі;
• викладати послідовність сюжетних картинок і вміти розповідати за ними.
     А ще малюкові стануть у пригоді вміння розв’язувати логічні задачі, запам’ятовувати зорово й на слух, уміння зосередитися і добре натреновані пальчики.
     Чому шестерічка не може займатися занадто довго? 
     Згадайте себе у дитинстві. Як важко було висидіти цілий урок практично нерухомо, не промовивши жодного слова, та ще й робити вигляд, що ти дуже уважно слухаєш учителя. Особливості психіки шестирічної дитини такі, що їй просто необхідно постійног рухатися. Грамотні вчителі обов'язково роблять серед уроку кілька перерв – фізкульхвилинок, що дуже допомагає сконцентрувати дитячу увагу й позбутися фізичного напруження.
     Але дитина п’яти – шести років не тільки страждає від тривалого сидіння за партою, вона ще й не може через свої вікові особливості довго концентрувати увагу. Тому тривалість занять не повинна перевищувати 15 – 20 хвилин, причому посередині заняття обов’язково слід зробити перерву й дати малюкові можливість пострибати й розім’ятися.
Чому картинки дітям запам’ятовувати легше, ніж слова?
     У шестирічних дітей переважає зорова пам’ять, тобто вони запам’ятовують здебільшого за допомогою зорових образів. Це означає, що дитині значно легше запам’ятати той матеріал, що супроводжується демонстрацією предметів, картинок. Шестирічки не володіють спеціальними прийомами запам’ятовування, тому навіть вивчити невеликий вірш для них буває досить складно. Однак, є такі малята, яким достатньо одного прочитання вголос для повного запам’ятовування вірша. Між іншим, найкраще діти запам’ятовують те, що їх не  просять запам’ятати спеціально.
 
     Як реагувати на те, що дитина повсякчас повторює: «Мамо, у мене не вийде!»
     Дитина, отримавши нове, невідоме їй завдання, часто губиться й почувається непевно. Це означає, що вона завжди пасує перед труднощами. Просто вона потребує, щоб її підтримали й допомогли відчути, що в неї все неодмінно вийде. Тому якщо дитина у відповідь на пропозицію розв’язати задачку або виконати завдання, запевняє: «У мене не вийде!», реагувати на це необхідно зовсім спокійно.
     «Давай спробуємо зробити це разом», - пропонуєте ви, щоб малюк відчув, що він не один і в нього все вийде. А якщо не вийде, тоді напевне можна буде зробити завдання разом із батьками.
     Що робити, якщо дитина не виявляє бажання йти до школи й зовсім не бажає до неї готуватися?
     У будь – якого «не хочу до школи» обов’язково є свої вагомі причини. Наприклад, дитина має тільки негативну інформацію про школу, яку вона отримала від старших друзів у дворі або навіть від батьків, які перестаралися, розповідаючи про труднощі свого шкільного дитинства. Таке небажання може виникати й від того, що дитина взагалі навіть не розуміє, що таке школа, тому що ніхто не розповів їй про це.
     Малюки, яких батьки посиленно «готують до школи», дуже часто починають негативно ставитися до походу в школу, уважаючи, що в школі є тільки уроки й висогливі вчителі. Для того щоб виправити ситуацію, з дитиною потрібно правильно говорити про школу, ділитися своїм позитивним життєвим досвідом, розповідати про те, як цікаво буде в школі, як багато друзів вона матиме. 
     Дайте дитині можливість переглядати мультфільми про школу, почитайте разом книжки, в яких розповідається про школу. І подумайте, чи не занадто активно дитина «готується» до майбутньої події.
     
Якщо ми сумніваємося, чи віддавати дитину до першого класу саме цього року?
     Найкраще знають свою дитину, звісно ж, батьки. І якщо інтуіція вам підказує, що рік ще потрібно почекати, то найкраще так і зробити. Зовсім не обов’язково причиною для такої відсрочки може бути вік дитини. Нерідко малята, яким до вересня вже виповнилося шість років, усе – таки ще не готові йти до школи. У цьому немає нічого страшного. Значно небезпечніше, якщо дитина йде до першого класу,  а їй за всіма показниками ще потрібно залишатися в дитячому садку й гратися, гратися, гратися… Якщо маєте хоч найменші сумніви, не полінуйтеся відвідати психолога й досвідченого вчителя початкових класів. Краще, якщо це будуть незалежні фахівці зовсім не з тієї школи, куди ви зібралися віддати дитину, щоб вони не були особисто зацікавленіще в одному першокласникові.
    
     Коли найкраще визначати готовність дитини до школи?
     Якщо ви сумніваєтеся, чи віддавати дитину до школи саме цього року, тому що малюк – «осінній», то тоді можна пройти співбесіду в лютому, а потім ще раз повторити в травні для того, щоб психолог міг побачити динаміку розвитку дитини.
 
 
     Скоро дитині йти в перший класс. Хоч і кажуть, що вміти читати до школи не обов'язково, вважається, що це одна з головних задач, яка стоять перед нею в підготовчий період. Від цього вміння залежать подальші шкільні успіхи з усіх предметів. 
     Якщо малюк відвідує садок, йому на заняттях доводиться займатися звукобуквенним аналізом слів (дізнаватися про голосні звуки і приголосні, ударні і ненаголошені, склади закриті та відкриті), тобто тими премудростями, якими раніше займалися тільки в школі. Згідно зі спостереженнями вчених і педагогів, навчання таким способом розвиває мовне чуття і сприяє розвитку грамотності. Тому за цією методикою зараз працюють і в школі, і в дитячому садку. 
     Багато батьків теж намагаються допомогти своїм дітям навчитися читанню, однак не всі вміють використовувати цю методику, що цілком зрозуміло, тому вчать, як можуть. Безумовно, за основу вони беруть буквар або азбуку, благо, що в дитячих магазинах абетки продаються у всіх варіаціях: кубики і таблиці з буквами, абетки розрізні, що говорять, музичні. Бажання батьків зрозуміле і похвальне, але дуже важливо при навчанні читання не допустити помилок, які потрібно потім виправляти переучуванням. 
     Одна з найбільш частих помилок - вивчення назв букв, а не звуків: бе, ве, ге, де, ка, ел і т. д., у той час як треба вимовляти звуки: б, в, г, д, к, л. Прислухайтеся, як ви читаєте - в слова з'єднуються звуки: шко-ла. А спробуйте з'єднати букви: ша-ка-о-ель-а. Легко розшифрувати таке слово? Це викликає дуже сильні труднощі в злитті звуків при читанні складів. У результаті виходить побуквенне читання, яке ускладнює шлях від читання по складах до читання цілих слів. Звичайно ж, зміст прочитаного при читанні по буквах часто залишається незрозумілим, а сам процес читання втомливим і нецікавим. 
     Тому для початку потрібно розповісти про голоснi і приголоснi звуки, пояснити різницю між ними (голосні можна співати: а-а-а, приголосні вимовляються уривчасто: б. Розповісти, що літери пишуться, а звуки вимовляються і що з приголосного і голосного звуків можна складати склади, з яких один ударний, а інший безударний. Потім можна вивчити частину звуків з абетки і з них спробувати складати склади: ба, бе, ва, ве, га, ги. Притому потрібно вимагати, щоб дитина вимовляла, тягнула перший звук до тих пір, поки не прочитає і не приєднає до нього другий: Б-Б-А. Після закріплення цього вміння можна додавати по складах нові звуки, склади. 
     Вправи зі складами можна урізноманітнити: серед інших складів знайти вже вивчені, скласти і прочитати слова зі знайомими складами. На цьому ж етапі навчання потрібно навчити розрізняти відкриті склади (які закінчуються на голосний - РА) і закриті (що закінчуються на приголосний - АР), потренуватися їх читати. 
     Після цього можна переходити до читання слів з кількох складів. Важливо звертати увагу на те, щоб дитина правильно ставила наголос і могла пояснити спочатку значення слова, потім зміст речення. Потрібно, щоб вона звикла запитувати в разі нерозуміння нових слів, тоді читання буде не механічним, а усвідомленим, цікавим. 
     Для початку вибирайте яскраві, барвисті книги за віком, короткі, цікаві оповідання, казки, надруковані крупним шрифтом. І частіше займайтеся з дитиною, читайте з нею, обговорюйте прочитане і не поспішайте швидше привчити її до самостійного читання. Дитина не настільки легко долає труднощі при читанні, щоб встигати задовольнити свою цікавість. Втома завадить читати довго і в результаті книга здасться не цікавою. А ви підтримаєте інтерес до книги емоційним, виразним читанням, коментарями, обговоренням змісту. Тоді дитина полюбить книгу, полюбить читання і це допоможе вчитися в школі легше і краще.
"Гость"
25.04.2024
11:27




Гість, мы раді вас бачити. Будьласка зареєструйтесь або авторизуйтесь!
Друзі сайту




Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Музичний плеєр

ДНЗ "Теремок" © 2024